Followers

Sunday, November 20, 2011

air kelantan terkotor?

tak tahu nak cakap ape..E.coli, logam berat  seperti arsenik dan besi? keracunan la macam ni..air water-cooler yang ditapis pun masih kuning berkarat dan berbau..macamana la manusia kat sini boleh hidup? patutla wujud macam-macam penyakit..oh tidakkkk!

update:
Kota Bharu, Machang, Pasir Mas, Pasir Puteh, Tanah Merah, Gua Musang, Kuala Krai dan Jeli dikesan mempunyai kandungan mangan melebihi piawaian dengan Kuala Krai mencatat pencemaran tertinggi sejak 2009.

Pencemaran mangan dalam air terawat yang dibekalkan AKSB juga tidak banyak bezanya apabila hanya empat daripada 10 daerah yang bebas pencemaran iaitu Machang, Bachok, Pasir Mas serta Pasir Puteh dan kawasan paling teruk tercemar adalah Kota Bharu.

Mangan boleh menyebabkan gangguan saraf dikenali ‘manganism’ (menggeletar seperti pesakit parkinson) selain gejala psikiatri seumpama halusinasi.

rujukan: 
UTUSAN, 20nov2011 
- air disahkan tercemar bakteria E.coli
- kesihatan rakyat kelantan terancam

p/s: patut banyak orang kurang siuman berkeliaran kat sini -_-'

6 comments:

javalava89 said...

selama ni kita minum air beracun kew..???
ceh...malu aq jd org kelate kalu gini jadinya...
rosak badan..merosot taraf kesihatan..

faizura rahman said...

javalava89: tahu pun..patut la byk org PSY..pesakit kt wad asyik re-admit..tak faham btol la asal kualiti air takleh sama mcm tpt lain..air keluar dr paip gak..bukan kte pakai air perigi..means jabatan bekalan air die buat ape? something wrong somewhere..

Anonymous said...

surat yang dihantar oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kepada Pengurus Besar Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB) yang bertarikh 30 Oktober 2011 yang memaklumkan prestasi kurang memuaskan beberapa buah negeri seperti yang termaktub di dalam Laporan Pencapaian Pematuhan Kualiti Air Terawat Bagi Parameter QAP Seluruh Negara bagi tempoh Januari hingga Julai dan Januari hingga Ogos 2011 yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya. Negeri-negeri yang menunjukkan prestasi kurang memuaskan itu ialah Kelantan, Pahang, Wilayah Persekutuan Labuan, Perak dan Perlis. Berdasarkan lampiran yang diberikan, kandungan E-Coli yang terdapat di dalam air terawat yang dibekalkan oleh AKSB dinilai sebanyak 0.88%. Ia lebih rendah jika dibandingkan dengan negeri Pahang (1.12%), Perak (0.90%), Perlis (1.21%) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01%). Saya sedia maklum bahawa tahap yang dianggap tidak memuaskan ialah jika melebihi 4%, namun untuk dikatakan kandungan air terawat di Kelantan sebagai yang tertinggi E-Coli ialah satu tuduhan rambang yang berniat jahat.

faizura rahman said...

anon: wallahualam..tp sbg pengguna yg terpaksa hadap air kelantan yg kuning, berkarat, berbau setiap hari, mmg sgt menjijikkan..sorry to said..

n why dont u put ur name/ link here? takut ke?? haha

ct N honey said...

klu jual pnapis air kat sana mesti laku

faizura rahman said...

ct N honey: mesti..tiap2 minggu mst tukar baru! haha

Related Posts with Thumbnails