Followers

Tuesday, September 27, 2011

warga tua teras masyarakat

baru-baru ni saya ada terbaca 2-3 orang blogger yang saya minat, menulis tentang 'orang tua'..the bad side..yeah, warga tua teras masyarakat..tapi kalau orang tua yang suka menyakitkan hati orang sekeliling, macamana tu ek? teras masyarakat jugak ke? hmm..mungkin sebab tu masyarakat sekarang banyak yang bermasalah, dah terasnye pun problem..alahaiiii..

saya, dan saya yakin majoriti pembaca dan penulis blog di malaysia ni, dari kecil lagi telah terdidik dan dididik untuk menghormati orang tua..kita kan oang melayu yang penuh dengan adab sopan santun..orang tua, walau bagaimanapun perangainya, harus dihormati dan disayangi..tak boleh meninggikan suara dengan mereka, tak boleh menunding jari ke muka mereka..tak boleh itu, tak boleh ini..kalau kita buat silap, mak-mak kita mesti akan cakap, tak baik..dia kan orang tua..ohh!!! 

by the way, orang tua yang saya maksudkan, bukan ibubapa yang kita kasihi..orang tua disini ialah masyarakat warga emas, in general..

orang kata, orang tua kalo asyik sakitkan hati orang tu, pasal die nak dekat mati..supaya orang lain banyak-banyak buat dosa kat dia pastu menyesal sebab tak sempat nak mintak maaf..ye ke?

pada saya, tak kira la berapa umur korang, tua ke, muda ke, asalkan korang hidup bermasyarakat, silalah hormati orang lain kalau nak orang lain hormati kita..simple je kan..kalau dah tua, sepatutnya lagi la berfikiran matang..tak payah la nak gila harta, dan mulut celupar sangat..(sekadar menyebut 2 masalah yang sinonim dengan orang tua) 

ingat, rumah kata pergi, kubur kata mari..babai!

omg!

 p/s: OJ nak dekat mati ke? erk!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails