Followers

Tuesday, November 2, 2010

Goiter BUKAN beguk!

goiter adalah keadaan dimana berlakunya pembengkakan pada kelenjar thyroid..ini bukan beguk ye! beguk tu pembengkakkan kelenjar air liur..kelenjar air liur dengan kelenjar thyroid tu dua benda yang berbeza okey!

kelenjar thyroid ni terletak di bahagian depan leher dan berfungsi untuk menghasilkan hormon thyroid yang terlibat dalam metabolisma badan..metabolisma tu ape? sila google! hehe..

pandangan hadapan

pandangan sisi

diantara goitrogens atau makanan penyebab goiter  ialah:
  • kubis dan kubis bunga
  • broccoli
  • strawberry
  • soya
  • bayam
  • kacang
  • sejenis lobak iaitu reddish
ni la reddish..penah makan tak?

antara makanan yang perlu diambil untuk mencegah goiter ialah:
  • telur
  • cheese
  • roti naan (woi bes giler nih!)
  • makanan laut - ikan, ketam, rumpai laut, udang

bukannye tak boleh makan goitrogens tu langsung..strawberry tu sedap kot! haha..tapi biar la makan berpada-pada..makanan yang kene makan untuk elak goiter tu pun, bukan kena makan 10kg sehari! tipu la tu kan..ni pun kene makan secara sederhana ye kawan-kawan..

tanda-tanda seseorang menghidap goiter ialah:
  • leher bengkak akibat pembesaran kelenjar thyroid
  • sakit kerongkong
  • batuk
  • suara jadi parau
  • sukar menelan
  • susah bernafas

rawatan? sila berjumpa doktor dengan segera! kenapa? susah bernafas boleh menyebabkan kematian! haa..takut tak?!  

cuba raba-raba tengkuk korang, ade bengkak mana-mana tak?! haha

12 comments:

budak chOmel said...

eh! aku ade tanda2 tu skang.cemane ni??aku da jupe doc td.tp dea x ckp plak aku kne goiter.

Mr Ceym said...

nie kat afrika kan slalu jadi...kat mesia ade ke?

faizura rahman said...

budak chomel: bia btol weh! ko g jmp doktor mane?

mr ceym: ada je..sy da jmp banyak kes :(

AjimGreen said...

ow.. ada beza eh??
meh singgah ada blog-link anda : Aku Kembali!!

Kuman Chaos said...

alahai.. takleh minum air soya la lepas nih..
Kuman "warkah sedih seorang bapa" Entry

faizura rahman said...

ajim: ade beza la..lps ni nk buat lg satu entri..tonsilitis..ni pun 2x5 ja! hehe

kuman: isk..sy pun suka air soya! kne kurangkan la nmpknya~

Kimmy Ai said...

huwa... takutnye tengok goiter neh.. isk3~

maza said...

wah.. maza sudah dekat 4 hari sakit tekak, suara serak2 basah, kurang selera makan, dan batuk....

huhuhu

faizura rahman said...

kimmy: huhu..ni peringatan..supaya kte alert dengan kesihatan diri..sharing is caring..tak gitu? hehe..

maza: alamak! goiter ke? hehe..minum air suam banyak-banyak ye..kalau xsembuh, jumpa la doktor :)

armouris said...

lagi info tentang beguk di SIHAT SELALU - Gejala dan Rawatan Beguk

faizura rahman said...

wah..ni kesinambungan entri saya ke ape? hehe..

hamba allah said...

Kelenjar tiroid bengkak bila demam laa. Sy pun dah kena. Skang okay aje. Dah hilang lepas demam sembuh.

Related Posts with Thumbnails