Followers

Thursday, October 28, 2010

kelantan OH kelantan!!

cerita 1
aku ado kisoh saen aku dio nak beli kuih d bazar ramadhan ari tu...die beli kuih rm2 gune duet rm5 pahtu mok cik kedai tu wi balik rm 2..so dio ni oyak ar,


"mok cik cucur lagi xcukup seringgit.." mok cik ni pon oyak ar.."cucur xde dek, kalo nak kat kedai sebelah ade"

 HAHAHAHAHA!!!

info: cucur dalam loghat kelantan ialah duit tukar/ duit baki

cerita 2
Aku pernah dengar statement ni kat bank...

“hutang encik yang perlu bayar ialah dua ribu tiga ratus lima puluh ringgit point SAMAS.....”

yg aku nk sukonyo ore wak oyak tu ore cino......

 HAHAHAHAHA!!!

info: samas dalam loghat kelantan ialah lima puluh sen

cerita 3 (kisah saya!)
waktu mula-mula duduk kelantan, saya pergi ke sebuah kedai menjual majalah..dari bilik lagi saya da fikir nak beli surat khabar dan majalah mingguan wanita sahaja..ulang ye..SAHAJA! hehe..sampai kat kedai, saya ambil barang tu dan terus pegi kaunter untuk bayar..tiba-tiba berlaku dialog ni..

cashier:  nok jabir?
saya: huh jabir?
cashier: ho la..nok jabir tokse?
saya: taknak..taknak.. (sambil terus berpaling dan rasa nak blah cepat-cepat)

dalam hati saya terdetik 'eh pakcik ni, orang nak beli majalah ngan surat khabar je..apsal pulak nak offer benda-benda lain..jangan harap la aku nak beli! '

balik kat bilik, saya story la kat rumet saya..die orang terengganu yang faham loghat kelantan..tiba-tiba die gelak-guling-guling! ciss! respon yang sungguh saya tak sangka..ingatkan die nak back-up saya tapi die gelak pulak! rupa-rupanya jabir tu dalam loghat kelantan ialah beg plastik! mati-mati saya ingatkan jabir tu sejenis makanan!!!! adoii.......hahaha....



pengajaran, masuk kandang kambing, mengembek..masuk kandang lembu, buat la bunyi lembu! haha..

tak rugi belajar banyak loghat dan bahasa..kita kan 1malaysia :)

6 comments:

maza said...

wakakak.. pandai misi ya.. hehehe

tapi gambar tu memang best.. hahhaha

faizura rahman said...

misi serba boleh! yeah~ hehe

nor faizah said...

suker...

faizura rahman said...

eh ara! hehe

cekotet . said...

he he he . mana gigi .

faizura rahman said...

gigi? haha..lost with da wind~ :D

Related Posts with Thumbnails