Followers

Sunday, October 31, 2010

ikan? oh NO!!

ikan adalah sumber protein utama bagi penduduk kat malaysia ni..sebut je nak ikan ape, kalo korang pergi kat pasar borong tu, da tentu boleh jumpe..phiranna pun ade beb! ahhaha..tu tipu!

saya dilahirkan normal..erk, maksud saya, saya dilahirkan dengan kebolehan untuk memakan ikan..ye..makan ikan! kenapa?! nampak macam pelik kan? semua orang pun makan ikan la..ko sorang je ngade-ngade.. hahaha!!


sila la makan saya!


sejak duduk hostel, habit tu da berubah..saya allergic dengan ikan..sampai satu tahap, bau ikan pun tak boleh! bagi la ikan ape je pun..masak la macamana bes sekali pun..saya tak akan makan..kecuali keropok ikan dan ikan bilis..tapi kalau korang bagi ikan bilis yang da sama saiz dengan jari kelingking korang, sumpah saya tak makan jugak!! =.='

pernah satu hari tu, kelas kemahiran hidup kene belajar buat sandwich..dengan selambanya saya bagitahu kat cikgu yang saya tak boleh bau sardin..jadi, cikgu pun bagi saya 3 keping roti kosong dan suruh saya main jauh-jauh! haha..terima kasih la cikgu kerana memahami.. ♥

pernah jugak sekali, saya pergi camping, kawan yang se-khemah dengan saya tu baru lepas breakfas roti tuna..saya menangis sebab tak bagi dia masuk khemah selagi dia tak pergi gosok gigi bersih-bersih..boleh meletop khemah tu dengan bau mulut berinti tuna tu! huargh!! nasib baik die faham dan pergi sungai sambil gelak-gelak..haha

zaman duduk asrama sekolah, setiap kali makcik dewan makan masak lauk ikan, setiap kali tu la saya jadi vegetarian..zaman duduk asrama jururawat pulak, setiap kali menu ikan, confirm makcik dining sediakan saya telur..hehe..how nice :) tapi, kalo balik bercuti kat rumah, no excuse! mama mesti akan kejar saya dengan ikan time nak makan..kene paksa beb..tapi, senyap-senyap, saya buang..tak pun bagi kat adik..hehe..sekarang da tak lagi..mama da tak kisah pun :)

kenapa saya tak makan ikan? haa..panjang ceritanya..

ade banyak kejadian..tp yang paling tak boleh lupa, masa duduk hostel..tak ingat la pulak masa tu form berapa..satu hari, makcik dining masak ikan singgang..kuah tu color kuning..ikan die lembik-lembik berenang dalam periuk..ada yang kulit da tertanggal..aiyoo..tengah makan, tiba-tibe partner sebelah menjerit..rupa-rupanya ikan die tak di siang..ada insang dan isi perut bagai! hoi geli gile tahu tak!! korang bayangkan la kuah yang korang hirup-hirup tu bukan kuah singgang, tapi air perut ikan! blueekk! terus saya stop makan dan sejak dari tu, memang tak makan ikan da..phobia u know!! okey, saya da start loya!


sori blog..terpaksa tumpang pic ni jap..kot-kot ade orang tak boleh bayang singgang ikan tu ape..erk


hmm..sampai hari ni, saya tak rasa kalau tak makan ikan tu, satu kerugian atau kecacatan malah ini adalah satu kelebihan..im special! *wink wink* haha..

  1. masa tsunami dulu, ade orang cakap jumpe jari + cincin dalam perut ikan 
  2. penternakan ikan keli dalam kolam di suatu tempat di perak disaliri oleh air kumbahan ladang ternakan babi - sumber kosmo, 18 mei 2009
  3. Dr Mahathir pun tak makan ikan!! (kepercayaan orang dulu-dulu, makan ikan menyebabkan kecacingan)

baik korang sume jangan makan ikan! HUAHAHAHA.. opsss! 

13 comments:

Muhni said...

gambar ikannya lucu...

kunjungan pertama nih...
Salam kenal..

faizura rahman said...

hehe..salam kenal..terima kasih atas kunjungannya :)

n.h.m.s said...

heheh~~i suka makan sesetengah ikan je.tak semua ikan.tapi sejak datang adelaide ni tak pernah beli ikan sbb ikan sini mahal.makan ayam je.:D

Mr Ceym said...

nape xmakan ikan? adoi rugi2!!~.. jangan makan ikan..makan fish nchip..sedap!~ haha.. nah amik banner dari ceym...lepas nie promote la puas2 k... haha..salam perkenalan...

http://ceym.blogspot.com/2010/10/dizaing-tawaran-hebat-lagi.html

faizura rahman said...

n.h.m.s: yeay!! sila makan ayam..ikan xbes! hahaha..

mr ceym: fillet o fish mcD pun xmakan la..hehe..wah, da siap enh? pantas! thx!! salam perkenalan :)

Yu HaHn said...
This comment has been removed by the author.
Nismo BluebirD said...

singang tu x nampak rupe singgang,u yg masak erkk???nice writen...hahhahahaha.........follow u,folllow me plak^^

faizura rahman said...

yu hahn: mu knp? haha

nismo: haha..i xmakan ikan..masak pun x la..okey, follow u! thx :)

Nismo BluebirD said...

ikan kan protin,nk ganti pe plak sbagai protin??ganti fishermans freinds???wakakkakakkaa

P/S:nurse kat dalam pic tuh mcm kawan sy,nurul aneesa,from dungun terengganu....ye x??

faizura rahman said...

protein bukan hanya ikan semata2..ayam, telur, kacang, tempe, tauhu, soya pun protein..saya still ada banyak pilihan! hehe..

erk..saya xde kawan nama aneesa pun kt sini..salah org kot..

Nismo BluebirD said...

oh..yer ker???hehhehhe..betol3...xingat awk kan nurse..mesti tau apa yg terbaekk...

aiseyyy...salos org dok taram...malu la plakk.....^^hehehe

faizura rahman said...

xsemestinya nurse je tahu..org lain pun boleh tahu jugak :)

haha..nasib baik awk tanya..

KHai said...

Saya gemar makan ikan goreng. Kalau ikan masak rebus saya serik nak makan coz pernah trauma tercekik tulang... :)

Info yang ada di sini sangat menarik... Saya suka... :)

Related Posts with Thumbnails